Vai al contenuto principale
Oggetto:
Oggetto:

Italian For International Students Beginner Level

Oggetto:

Italian For International Students Beginner Level

Oggetto:

Academic year 2022/2023

Course ID
LIN0592
Degree course
Materials Science
Year
1st year
Teaching period
Second semester
Type
Optional
Credits/Recognition
3
Course disciplinary sector (SSD)
NN/00 - no scientific sector
Delivery
E-learning
Language
Italian
Attendance
Optional
Type of examination
Oral
Oggetto:

Sommario del corso

Oggetto:

Course objectives

The course is meant to welcome the international students and help them feel at ease in the Italian cultural and linguistic context.  The course is organized by the University Language Center (CLA-UniTO) for the international students of the degree courses taught in English.

Oggetto:

Results of learning outcomes

Students are expected to:

  • develop communication skills in Italian in order to feel at ease with everyday life in Italy at a beginner level
  • learn the main vocabulary, morpho-syntactic structures and phonological features of Italian at a beginner level (CEFR A1)

acquire basic intercultural skills

Oggetto:

Course delivery

Blended synchronous through video conferencing tools and asynchronous through online e-learning platforms

Oggetto:

Learning assessment methods

For the attending students (at least 70% of classes attended):

  • partial assessment during the classes
  • oral exam: a self presentation, a description of pictures and a dialogue

For the non-attending students (less than 70% of classes attended):

  • written exam: a computer-based test based on the A1-level language skills in Italian according to the CEFR. Students must pass the written part in order to take the oral exam.

oral exam:  a self presentation, a description of pictures and a dialogue

Oggetto:

Program

SILLABO DI RIFERIMENTO PER I CORSI ONLINE DAL LIVELLO A1 AL LIVELLO B1 RIVOLTI AGLI STUDENTI INTERNAZIONALI
LIVELLO A1
(Quadro Comune Europeo per le lingue) 1
Comprensione orale
Saper riconoscere parole che sono familiari ed espressioni molto semplici riferite a se stesso, alla propria famiglia e al proprio ambiente.
Comprensione scritta
Saper capire i nomi e le parole che sono familiari e frasi molto semplici, per es. quelle di annunci, cartelloni, cataloghi.
Produzione orale
Saper comprende e usare espressioni di uso quotidiano e frasi basilari tese a soddisfare bisogni di tipo concreto. Saper presentare se stesso/a e gli altri ed essere in grado di fare domande e rispondere su particolari personali come dove abita, le persone che conosce e le cose che possiede.
Riuscire a interagire in modo semplice se l’interlocutore è disposto a ripetere o a riformulare più lentamente certe cose e aiuta a formulare ciò che cerca di dire. Riuscire a porre e a rispondere a domande semplici su argomenti molto familiari o che riguardano bisogni immediati.
Produzione scritta
Avere un repertorio basico di parole ed espressioni relative alla sfera personale e a situazioni concrete di base.
Saper collegare parole e frasi con connettori di largo uso del tipo “di”, “a” e connettivi di base del tipo “e”, “ma”.
Saper scrivere frasi semplici relative alla propria persona o a personaggi reali o immaginari, descrivere dove vivono e cosa fanno.
Riuscire a scrivere una breve e semplice cartolina, per es. per mandare i saluti dalle vacanze. Riuscire a compilare moduli con dati personali scrivendo per es. il proprio nome, la nazionalità e l’indirizzo sulla scheda di registrazione di un albergo.
Appropriatezza sociolinguistica
Essere in grado di stabilire contatti sociali di base usando le più semplici formule convenzionali correnti per salutare e congedarsi, presentare qualcuno, dire “per favore”, “grazie”, “scusi” ecc.

Per dettagli consultare la tabella delle competenze disponibile nel sillabo di riferimento livello A1

 

1 Per una descrizione esaustiva delle azioni linguistiche che un apprendente con una competenza in italiano di livello A1 deve essere in grado di svolgere consultare Quadro comune europeo di riferimento per le lingue: apprendimento, insegnamento, valutazione. (F. Quartapelle, D. Bertocchi, Trad.), 2002, La Nuova Italia, Oxford, Milano (pp. 72-119; 149).

Programma per studenti non frequentanti

 

 

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

For the attending students (at least 70% of classes attended):

  • The learning material will be provided by the teacher according to the topics dealt with during the classes. Specific exercises and materials will be made available through e-learning platforms

For the non-attending students (less than 70% of classes attended)

  • one handbook to be chosen between: Nuovo espresso A1 (Alma edizioni) or Nuovo contatto A1 (Loescher).

one grammar book to be chosen between:Gramm.it (Bonacci) or Via della grammatica (Edilingua)



Oggetto:

Note

It will be a 60-hour course. Cultural activities and extra meetings with Italian intern students will be part of the course as well.

Final exam during the sessions organized throughout the academic year.

Oggetto:
Last update: 07/03/2023 13:06
Non cliccare qui!