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X-Ray Spectroscopy for the Characterization of Molecules and Materials

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X-Ray Spectroscopy for the Characterization of Molecules and Materials

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Academic year 2020/2021

Course ID
CHI0142
Teacher
Dott. Elisa Borfecchia (Lecturer)
Degree course
Scienza dei Materiali [LM-53]
Year
2nd year
Teaching period
First semester
Type
Optional
Credits/Recognition
4
Course disciplinary sector (SSD)
CHIM/02 - chimica fisica
Delivery
Class Lecture
Language
English
Attendance
Optional
Type of examination
Oral
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Sommario del corso

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Course objectives

The course aims at providing an overview on the potential of X-ray spectroscopy to characterize molecular species, materials and nanomaterials, together with the theoretical basis and the experimental know-how required to successfully apply such methods to multi-disciplinary research problems. The course will focus on X-ray absorption and emission methods in both the hard and soft X-ray domain, with an emphasis on their applications in chemistry, material science, and nanoscience. Through a final "hands-on" training, the course will also provide knowledge and skills about synchrotron large-scale-facility-based research and data pre-treatment and analysis/interpretation.

upload_upload_Coronavirus-2019-nCoV-CDC-23312_without_background.png  ALTERNATIVE TEACHING - The course objectives are unchanged

L'obiettivo del corso è di fornire una panoramica sulle potenzialità della spettroscopia a raggi X per la caratterizzazione di specie molecolari e materiali (eventualmente nanostrutturati) e sviluppare congiuntamente le basi teoriche e le competenze sperimentali necessarie per applicare tali metodi di analisi a problemi di ricerca di natura multi-disciplinare. Il corso sarà focalizzato sulle spettroscopie di assorbimento ed emissione, nei range energetici dei raggi X duri e morbidi, in particolare per applicazioni in chimica, scienza dei materiali e nanotecnologia. Attraverso un training pratico, il corso intende anche fornire conoscenze e competenze rispetto trattamento dati ed analisi di base per le spettroscopie discusse e le modalità di accesso alle facility internazionali di luce di sincrotrone ove tali medodi vengono applicati.

upload_upload_Coronavirus-2019-nCoV-CDC-23312_without_background.png  DIDATTICA ALTERNATIVA - Gli obiettivi del corso sono invariati.

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Results of learning outcomes

  • Strengthening of basic notions about: physical basis of radiation-matter interaction and their implementation in photon-in spectroscopies; X-ray sources and of the properties of the produced X-rays, related characterization opportunities.
  • Acquisition of theoretical and experimental knowledge required to apply and interpret X-ray absorption and emission spectroscopies to determine structural and electronic properties of molecular species and materials.
  • Critical understanding of the differences and complementarities between hard and soft X-ray spectroscopy
  • Acquisition of knowledge and know-how about: pre-treatment and basic analysis of XAS data; designing, proposing and performing experiments at large scale facilities

upload_upload_Coronavirus-2019-nCoV-CDC-23312_without_background.png  ALTERNATIVE TEACHING - The results of learning outcomes are unchanged

  • Consolidamento di nozioni di base relative a: Basi fisiche dell'interazione radiazione-materia ed il loro utilizzo nella caratterizzazione spettroscopica di sistemi molecolari e materiali; Sorgenti di raggi X e proprietà dei raggi X prodotti, e relative opportunità nell'ambito della caratterizzazione
  • Acquisizione delle conoscenze e competenze teoriche e sperimentali richieste per applicare ed interpretare le tecniche spettroscopiche di assorbimento ed emissione di raggi X per determinare le proprietà elettroniche e strutturali d specie molecolari e (nano-)materiali.
  • Comprensione delle differenze e le complementarità connesse all'utilizzo di raggi X duri e morbidi e capacità di applicarle a problemi di caratterizzazione.
  • Acquisizione di conoscenze e competenze operative rispetto a: i) Pretrattamento ed analisi base di dati XAS; ii) Progettazione, proposta ed esecuzione di esperimenti presso large scale facilities di sincrotrone.

upload_upload_Coronavirus-2019-nCoV-CDC-23312_without_background.png  DIDATTICA ALTERNATIVA - I risultati dell'apprendimento sono invariati.

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Course delivery

 

The course (frontal lessons, 3 CFU) and the “hand-on” training modules (1 CFU) will be given in English. The frontal lessons will take place (also) in presence according to the course scheduling.

upload_upload_Coronavirus-2019-nCoV-CDC-23312_without_background.png  ALTERNATIVE TEACHING - In concurrence with the COVID-19 emergency and in compliance with the relevant dispositions of the Ministry and of the University, the course is also made available in remote teaching mode, by means of:

  • On-line streaming of the frontal lessons - please connect at the following Webex link according to the same time-scheduling for the lessons in presence

              https://unito.webex.com/meet/elisa.borfecchia 

  • Video-recordings of the 12 frontal lessons (3 CFU).
  • Video trainings and detailed instructions on laboratory activity (1 CFU).

All the material (lessons + LAB) is available via the Moodle platform, from: upload_moodle.png or alternatively, only in case of difficulties in accessing Moodle, following the instructions in the "Teaching Material" section.

  • Webex virtual discussion sessions with the students will be organized: the scheduling is communicated by e-mail to the students enrolled to the course.
  • Students are encouraged to register to the course in Moodle and if possible in CampusNet (essential to receive efficient updates by e-mail!) and to contact by e-mail the professor for any other matter.

Le lezioni frontali (3 CFU) e il modulo di laboratorio (1 CFU) saranno tenuti in inglese. Le lezioni frontali saranno tenute (anche) in presenza, come da orario.

upload_upload_Coronavirus-2019-nCoV-CDC-23312_without_background.png  DIDATTICA ALTERNATIVA - Nel perdurare della emergenza sanitaria, verrà garantita l'erogazione del corso (lezioni frontali e attività di laboratorio) anche in modalità telematica, tramite:

  • On-line streaming delle lezioni frontali - connettersi al seguente link Webex connect con lo stesso orario previsto per le lezioni in presenza:

              https://unito.webex.com/meet/elisa.borfecchia 

  • Registrazioni (asincrone) di tutte le lezioni frontali (3 CFU)
  • Video-training e guida dettagliata relativa alle attività di laborotorio (1 CFU)

Tutto il materiale (lezioni frontali + LAB) è disponibile sulla piattaforma Moodle, da: upload_moodle.png o, alternativamente, solo in caso di difficoltà di accesso a Moodle, seguendo le istruzioni nella sezione "Materiale Didattico".

  • Organizzazione di sessioni di incontro e discussione on-line tramite la piattaforma Webex, con calendarizzazione comunicata via e-mail agli studenti iscritti al corso.
  • Si raccomanda agli studenti di registrarsi al corso su Moodle e, appena possibile su CampusNet, allo scopo di ricevere tutte le relative comunicazioni e di contattare via e-mail il docente per ogni altra questione.
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Learning assessment methods

 

The final examination will consist in an oral exam, organized as follows:

  • Presentation (15/20 min, 10/15 slides) about one topic covered in (or relevant to) the course selected by the student (e.g., an X-ray spectroscopy technique, or a specific implementation of a technique, a research case-study/application field using X-ray spectroscopy, …)
    Starting from the topic presented, the student should be ready to address a general question about the topics covered in the lessons.
  • A digital laboratory logbook (.pdf file) reporting the activity carried out during the laboratory part of the course, has to be sent by e-mail to the professor 1 week before the exam date, at latest.
  • The evaluation of the logbook (A, B, C marks) will represent a “bonus” with respect to the mark (X/30) obtained in the oral exam (A: + 2/30; B: + 1/30; C: + 0/30).
    Only in the case of non-delivery, the student will receive a penalty of -2/30 with respect to the mark obtained in the oral exam.
  • Loogbook delivery, at latest the day before the exam date, is in any case necessary to be admitted to the oral exam.

upload_upload_Coronavirus-2019-nCoV-CDC-23312_without_background.png  REMOTE EXAMS - In concurrence with the COVID-19 emergency situation and until the Rectoral Decree 2576/2020 on 23.07.2020 will hold, exams will be carried out only in remote (via Webex). Specific instructions will follow in due time before each session, by e-mail to the students registred to the exam.

La modalità di verifica dell'apprendimento consisterà in un esame orale, organizzato come segue:

  • Presentazione (15/20 min, 10/15 slide) riguardante un argomento a scelta trattato nel/inerente al corso (ad esempio, una tecnica spettroscopica a raggi X o una sua specifica implementazione sperimentale, un esempio di applicazione delle tecniche di spettroscopia a raggi X in uno specifico ambito di ricerca o un "caso di studio", ...). Partendo dall'argomento selezionato, lo studente dovrà anche essere in grado di rispondere a domande di natura generale sugli argomenti trattati nel corso.
  • Logbook digitale (file .pdf) relativo alle attività svolte nel laboratorio di trattamento ed analisi dati, da inviare al docente via e-mail almeno una settimana prima della data d'esame.
  • La valutazione del logbook (giudizi A, B, C) rappresenterà un bonus rispetto al voto (X/30) conseguito nell'esame orale (A: + 2/30; B: + 1/30; C: + 0/30). Nel caso di consegna successiva alla scadenza fissata, lo studente riceverà una penalità di -2/30 rispetto al voto ottenuto nell'esame orale.
  • La consegna del logbook, al più tardi entro il giorno precedente la data d'esame, è comunque condizione necessaria per essere ammessi all'esame orale.

upload_upload_Coronavirus-2019-nCoV-CDC-23312_without_background.png  ESAMI A DISTANZA - Nel perdurare della emergenza sanitaria dovuta al Covid-19 e fino a quando saranno in vigore le disposizioni contenute nel Decreto Rettorale 2576/2020 del 23.07.2020, gli esami si terranno in modalità telematica utilizzando la piattaforma di tele-conferenza Webex. Istruzioni specifiche saranno inviate prima di ogni sessione via e-mail agli studenti iscritti all'esame.

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Support activities


The students are encouraged to contact the professor by e-mail at any time for questions on the course contents (frontal lessons and laboratory activities), advices and eventually support material about the topic selected for the exam. In case, it will be possible to schedule a “virtual appointment” (using the Webex platform).


Per ogni dubbio inerente i contenuti del corso o le attività di laboratorio, l'organizzazione dell'esame o la scelta/svolgimento dell'argomento per la presentazione di esame, si raccomanda agli studenti di contattare via e-mail il docente: all'occorrenza il docente è disponibile ad organizzare incontri di ricevimento on-line via Webex.

Oggetto:

Program

  • Brief review about: (i) Interaction between radiation and matter and its use in the characterization of materials: Transmission, scattering, absorption; excitation and de-excitation processes; overview on photon-in spectroscopies, focusing on the X-ray spectral domain. (ii) X-ray sources, from X-ray tubes to synchrotrons and XFELs: how X-ray photons are produced, their key properties and implications for the characterization of materials.
  • X-ray Absorption spectroscopy (XAS) in the hard X-ray domain: basic principles, experimental requirements, setups, and detection schemes; XANES and EXAFS regions: theoretical background and accessible information.
  • Soft X‐Ray Absorption Spectroscopy (NEXAFS): General theoretical and experimental/sample environment considerations in comparison with hard X-ray methods; electronical/chemical sensitivity of K-edge spectra of light elements (C, N, O) and L-edge spectra of transition metals; polarization-dependent NEXAFS, experimental setups and state-of-the-art approaches to bridge the pressure gap.
  • X-ray Emission spectroscopy (XES): Basic theory of XES; chemical sensitivity of core-to-core and valence-to-core transitions to metal centers an their ligand environment; high-energy resolution XANES and resonant XES; experimental setups: source, spectrometers, detectors.
  • Time-resolved X-ray spectroscopy on different time-scales: Quick-EXAFS and energy dispersive EXAFS; Ultrafast XAS and XES using the laser-pump X-ray probe scheme.
  • Space-resolved X-ray spectroscopy: introduction to X-ray focusing optics; micro(nano)-spectroscopy & spectro-micro(nano)scopy approaches in the hard and soft X-ray domains.
  • Selected case studies about the application of X-ray spectroscopy: metal ions in porous frameworks.
  • Laboratory - “Hands-on" training on: (i) Optimizing samples for XAS and assessing the best XAS detection mode; (ii) Basic data treatment and interpretation of XAS data using ATHENA; (iii) XANES Linear Combination Fit (LCF) analysis with ATHENA; (iv) EXAFS fitting using ARTEMIS.

upload_upload_Coronavirus-2019-nCoV-CDC-23312_without_background.png  ALTERNATIVE TEACHING - The program of the course is unchanged.

  • Breve riepilogo di: (i) Interazione radiazione-materia ed applicazione dei principali meccanismi di interazione nell’ambito della caratterizzazione dei materiali: processi di trasmissione, scattering, assorbimento, eccitazione e decadimento, con particolare attenzione alla regione spettrale dei raggi X. (ii) Sorgenti di raggi X, dai tubi a raggi X a sincrotroni e XFEL: meccanismi di produzione dei fotoni X, proprietà principali della radiazione prodotta ed implicazioni nell’ambito della caratterizzazione di sistemi molecolari e materiali.
  • Spettroscopia di assorbimento di raggi X (XAS) con raggi X duri: principi base della tecnica, requisiti sperimentali e relativi setup e schemi di rilevazione, regioni XANES ed EXAFS: basi teoriche e informazioni ottenibili.
  • Spettroscopia di assorbimento ed emissione di raggi X con raggi X morbidi: considerazioni generali sui requisiti sperimentali e le basi teoriche in confronto con quanto visto utilizzando raggi X duri. NEXAFS con raggi X morbidi: sensibilità chimico-elettronica degli spettri NEXAFS alle soglie K degli elementi leggeri (C, O, N) e alle soglie L dei metalli di transizione. Spettroscopia NEXAFS dipendente dalla polarizzazione. Complementarità con le medesime tecniche utilizzando raggi X duri. Setup sperimentali ed approcci avanzati per raccolta dati a pressione ambiente.
  • Spettroscopia di Emissione di raggi X (XES) con raggi X duri: principi base della tecnica; sensibilità chimica delle transizioni XES “core-to-core” e “valence-to-core” alle proprietà elettroniche di centri metallici ed ai rispettivi leganti; XANES ad alta risoluzione energetica (HERFD-XANES) e XES risonante (r-XES/RIXS); setup sperimentali: sorgente, spettrometro, detector.
  • Spettroscopia a raggi X risolta in tempo a diverse scale temporali: Approcci Quick-EXAFS ed EXAFS dispersivo; approcci “laser-pump X-ray probe” per caratterizzazione di sistemi fotoattivi su scala “ultra-fast”.
  • Spettroscopia a raggi X risolta in spazio: Introduzione alle ottiche ed alle metodologie di focalizzazione nel range spettrale dei raggi X; tecniche di micro(nano)-spettroscopia & spettro-micro(nano)scopia utilizzando raggi X duri e morbidi.
  • Esempi selezionati di applicazione della spettroscopia a raggi X: ioni di transizione in reticoli micro-porosi
  • Esercitazioni pratiche relative a: (i) Ottimizzazione del campione per misure XAS e valutazione del migliore metodo di rilevazione dello spettro; (ii) Trattamento e analisi qualitativa di dati XAS utilizzando il software ATHENA; (iii) Analisi di tipo "Linear Combination Fit" su data XANES utilizzando il software ATHENA; (iv) Semplici fit EXAFS utilizzando il software ARTEMIS.

upload_upload_Coronavirus-2019-nCoV-CDC-23312_without_background.png  DIDATTICA ALTERNATIVA - Il programma del corso è invariato.

Suggested readings and bibliography

Oggetto:

  • Lesson slides and video-recordings (sufficient to adequately prepare the exam)
  • Additional textbooks and suggested bibliography:
  • van Bokhoven, J. A.; Lamberti, C., X-Ray Absorption and X-Ray Emission Spectroscopy: Theory and Applications. Wiley: 2016.
  • Stöhr, J., NEXAFS Spectroscopy. Springer Berlin Heidelberg: 2013.
  • Calvin, S., XAFS for Everyone. Taylor & Francis: 2013.
  • Selected literature reviews and research papers, depending on the application case studies selected during the course also based on the feedback received by the class.

  • Registrazioni delle lezioni e slide proiettate a lezione (sufficienti a preparare adeguatamente l'esame)
  • Ulteriori testi consigliati:
  • van Bokhoven, J. A.; Lamberti, C., X-Ray Absorption and X-Ray Emission Spectroscopy: Theory and Applications. Wiley: 2016.
  • Stöhr, J., NEXAFS Spectroscopy. Springer Berlin Heidelberg: 2013.
  • Calvin, S., XAFS for Everyone. Taylor & Francis: 2013.
  • Review di letteratura, da individuare a seconda degli specifici esempi di applicazione selezionati anche considerando il feedback degli studenti nel corso delle lezioni


Oggetto:

Class schedule

Lessons: dal 05/10/2020 to 22/01/2021

Oggetto:
Last update: 29/09/2020 16:57
Location: https://www.materials-science.unito.it/robots.html
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